Lepo kannatti, sillä seuraavana aamuna olo (tb) oli jo kohentunut. Illan pätkivä netti oli edellisenä päivänä kertonut sen verran, että Mandalaysta pääsisi ihan vaan bussilla Baganiin. Netin mukaan bussin hinta oli kohdillaan (10 000 MYR per matkustaja) ja nettiriitelykin päätyi lopputulemaan, että myös laatu ja matkaan käytetty aika olisivat siedettäviä. Alas kömpiessämme pyysimmekin hotellin respasta varaamaan meille dösämatkan Baganiin parin päivän päähän ja myös seuraavalle päivälle kokopäivän taksitourin Mandalayn nähtävyyksille, joilla on välimatkaa sen verran paljon, että kävelyn voi unohtaa.

Kaupungilla pyörähdettiin vielä matkatoimistossa ostamassa lentoliput Baganista Ngapaliin, joka oli tässä vaiheessa muodostunut melkein jo pakkomielteeksi. Ngapali on ainakin ennakkotietojen mukaan hieno(in) rantapaikka Myanmarissa. Kaikkien näiden kaupunkien jälkeen rantakohde tekisi terää. Vasta ennakkoarvioita pidemmän dallaamisen jälkeen tuli ensimmäinen matkatoimisto vastaan Royal Palacen vallihaudan liepeillä. Astuttuamme matkatoimistoon perheen kolme poikaa alkoivat säätää meille lentolippuja puhelinluettelon keltaisten sivujen, puhelimen ja pätkivän netin välityksellä. Äiti pesi takahuoneessa astioita ja huuteli neuvoja. Eipä aikaakaan (eli n. 1,5 tuntia myöhemmin), kun meillä olikin kädessämme lentoliput oikealle päivälle Thawdeen (lähin lentokenttä Ngapali Beachille) ja rinkkakeskustelukin oli käyty matkatavaran osalta. Paluumatkalla poikkesimme BBB:hen pizzoille, jonka perään takaisin huoneeseen toipumaan.

Seuraavana aamuna klo 8:30 sharp starttasimme kokopäivätourneellemme Mandalayn nähtävyyksiin. Englanniksi mykistyvä kuskimme otti meidät vastaan ystävällisesti, mutta hiljaisesti. Kyyti oli asiallista ja ilmastoitu japaninrautamme Toyota kierrätti meidät mm. nähtävyyksillä Maha Myat Muni Pagoda / Mahamuni Buddha Temple, Royal Palace (täältä pääsi portilta extrabonuksena ostamaan 10 000 MYR per matkaaja liput, joilla pääsi kyllä sitten moneen muuhunkin paikkaan), Golden Palace Monastery (Shwenandaw Kyaung), Kuthodaw Paya ja Mandalay Hillin pagoda.

Royal Palacella suosituin nähtävyys olimme me. Kivuttuamme vartiotorniin, meidät väijytti 20 paikallisen nuoren ja yhden vanhan, hassun ja lyhyen munkin joukkio ja molemmat kuvattiin kaikkien kanssa poseeraamassa pikkumunkin näpsiessä kuvia hymy korvissa. Kostoksi kuvautimme itsemme koko joukkion kanssa. Päivämme julkkiksena jatkui vielä parin kuvan verran tornin juurella, kunnes pakenimme takaisin taksille.

Tourneen lopuksi mutkiteltiin ylös mäelle katsomaan auringonlaskua Mandalay Hilliltä. Tosin olimme olleet sen verran ripeitä, että olimme katsomassa auringonlaskua jo klo 13:00. Ei viitsitty hengata viittä tuntia mäellä, joten näkymät kuvattuamme lampsimme takaisin taksille. Englanniksi mykistyvä kuskimme antoi minulle puhelimensa, josta joku tiedusteli ”R U hungry?”, johon sanoin ”jees”. Perään kuului ”Do you like Chinese food, sdjsluas or kajhdsydui ?”, johon vastasin ”Chinese is ookei.” Puhelin takaisin kuskille, joka totesi ”Haa” ja lähti kuskaamaan meitä kinkkimestaan. Perille päästyämme paikka näytti aavistuksen epämääräiseltä, mutta elekielellä ja ab:n ”no meat?” –kysymyksillä asiallinen pöperö ilmestyi eteemme. Oli kyllä hyvää, vaikka ajattelimme yksimielisesti petaavamme seuraavaa vatsatautia. Safkan jälkeen kokopäivätourimme päättyi hotellille klo 14. Golden Spider korttelin päässä kutoi meidät seitteihinsä ja jumitimme sen terassilla iltaan edullisista virvokkeista nauttien. Nukkumaanhan pitää mennä kohta auringon laskettua (n. klo 18), että jaksaa tikkana herätä sen taas hilatessa itseään taivaalle noin 6 aikaan.

Aamulla olo ei ollut yhtä kultainen kuin edellisillan spider oli antanut ymmärtää, joten oli pakko mennä revanssille Golden Spideriin odottamaan dösän lähtöä, joka olisi vasta kello 16. Olo kohentui, eikä vatsatautiakaan enää tullut odotuksista huolimatta. Myös viimeiset rippeet tb:n aiemmasta taudista oli viimeistään nyt karistettu harteilta. Varmuuden vuoksi kuitenkin ostimme apteekista mukaan pari levyä antibiootteja Bangkokista ostettujen loputtua Mandlayssa. Tällä kertaa tiskin yli annettiin viidakon vihreitä (ab: ”myrkyn vihreitä!”) tabuja, joita ei kyllä ainakaan googlaamatta uskalla sisuksiinsa laittaa.

Royal Palace

Paras nähtävyys ei jäänyt epäselväksi

Golden Palace Monastery (Shwenandaw Kyaung)

Kuthdoaw temple tms.

Hiukan taiteellisepi thanakan poskille levitys.

Keinot on monet tavaran siirtämiseen.