Melbourne otti matkailijan syleilyynsä jo lentokentältä ulostauduttaessa. Skybus tarjosi meno-paluun kentältä (30 AUD pax). Ensin kuitenkin mentiin skybusin terminaaliin, josta erinäinen määrä pikkubusseja kyytsäsi säätöhärdellin jälkeen turdet valittuihin hotelleihin. Vaikka aikaa paloi kiertelyssä, niin loppupeleissä pääsimme 20 metrin päähän hotellin ovesta. Ei huono.

Suoritimme jälleen matkatavaroiden hotladumppauksen ja kartsalle aamiasta metsästämään. Guzman y Gomezin burriton jälkeen suuntasimme Federation Squarelle, joka ainakin meille muodostui Melbournen kiintopisteeksi. Yarra Riverin pohjoisrannan rantapuistokierroksen jälkeen ylitimme joen ja suunnistimme katsastamaan Southbankin. Ilma helli ja häikäisi. Takaisin pohjoispuolelle päästyämme hyppäsimme spårakilta ilmaiseen historic raitiovaunu 53:een, joka kierrättää ilmaiseksi niin turisteja kuin paikallisiakin Melbournen keskusta-alueella kommentoiden näkymiä (jos äänilaitteet sattuvat kyseisessä vaunussa toimimaan).

Seuraava aamu aukesi paikallista ruokaa eli piirakkaa nauttien. Ensimmäinen suomalainen mielikuva ei vastaa oikeaa totuutta. Sekä vege- että meatpie ovat erityisen kompakteja ja edullisia ravitsemustuotteita down under, eivätkä lainkaan makeita. Pie Facen piragat naamassa oli hyvä vyöryä alamäkeen Federation Squarelle ja ostaa turdeille tarkoitettu myki value pack. Myki (lue: my key tai maikii) on paikallinen nfc-kortti, johon voi ladata aikaa tai rahaa aussidollareita vastaan. Value pack (14 AUD pax) sisälsi myki vilauttelukortin ja 8 aud edestä matkafyrkkaa, joka tiemmä riittäisi ainakin viikonloppuna koko päivän (6 AUD by myki) hurjasteluun alueella 1.

Todellisudessa mykin logiikka jäi vähän hämäräksi meille, mutta tuntui toimivan lupausten mukaisesti. Kun nyt sattui olemaan viikonloppu, niin revimme ilon irti ja otimme junan St Gilda Beachille ykkösalueen rajoille. Beachille päästyämme pelkäsimme otsanahkan kerivän 35 asteen paahteessa. Lätsätkin olivat jääneet hotellille. Aikamme käppäiltyämme rannalla suuntasimme sisämaahan haukkamaan purtavaa, jonka jälkeen suuntasimme mykin avustuksella takaisin keskustaan. Ex tempore hyppäsimme kuitenkin ulos noin puolivälin lähiössä ja painuimme krouviin.

Virhe. Ei lähiön tai edes krouvin vuoksi, vaan siksi, että istuessamme sterdellä tapahtui meille uusi sääilmiö. Alle puolessa tunnissa lämpötila sukelsi 35 asteesta about 18 asteeseen + tuuli nousi nollasta kunnon tukkaputkeksi. Ihan kunnolla emme olleet varustautuneita tähän. Suojauduimme ensin sisätiloihin ja tilaisuuden tullen jatkoimme ratikalla paitsi keskustaan, niin myös kotiin pukemaan pitkää päällemme.

Seuraavan päivän agenda oli Brighton Beach ja sen pittoreskien uimakoppien ikuistaminen bittifilmille. Tätä varten täytyi mykille ladata pysäkin automaagista lisää voimaa, jota myös rahaksi kutsutaan. Tuuli huolehti tänään viilennyksestä turhankin tehokkaasti. Tästä huolimatta hurjimmat pulikoivat rantavesissä.

Keskustassa vielä yksi kierros ilmaisella ratikalla ja kotimatkalla kävimme toteamassa että Queen Victoria Market oli hetki sitten ehtinyt sulkemaan kojunsa ennen saapumistamme.

Federation Square

Yarra Riverin näkymät pohjoisrannalta

Historic Tram, for free!

Pie Facen piragoi!

St Gilda Beach

Uimakopperorantsu eli Brighton Beach

Melbourne South Bank näkymiä...